The role of video games in developing civic and ethical skills in Mexico: the case of This War of Mine

Authors

Abstract

The article analyzes citizen practices by simulating civic and ethical dilemmas through the video game This War of Mine, to determine whether the actions and decision-making of players correspond to their self-perception of their civic role. Using a mixed methodology, the study carries out self-attribution questionnaires at three levels of civic commitment (Westeymer and Kahne, 2004): personally responsible citizenship (PR), participatory citizenship (P) and justice-oriented citizenship (OJ). The game experience and decision-making of 24 university students are then analyzed. The results show actions consistent with the personally responsible and participatory profiles, while in the justice-oriented profiles, discrepancies were identified between their characteristics and the actions carried out. In conclusion, the video game manages to create learning about the ethical implications in current global crisis situations, by having an immersive decision-making experience.

Keywords:

citizeship, ethics, videogame, social transformation, non-formal education

Author Biographies

Karla Negrete-Huelga, Universidad Autónoma de Querétaro

PhD in Communication Research from the Universidad Anáhuac México. Research professor at the Autonomous University of Querétaro, member of the National System of Researchers, level 1; member of the Academic Body of Politics and Society.

Mario Armando Vázquez Soriano, Universidad Autónoma de Querétaro

PhD in Social Sciences from the Autonomous University of Querétaro. Research professor at the Faculty of Political and Social Sciences of the Autonomous University of Querétaro

References

Aldegani, E., & Detchans, G. (2018). La construcción de la comunidad y la toma de decisiones morales en entornos digitales. El caso del videojuego This War of Mine. Quaderns de Cine, 13, 23-36. https://doi.org/10.14198/qdcine.2018.13.03

Anderson, E., McLoughlin, L., Liarokapis, F., Peters, C., Petridis, P., & De Freitas, S. (2010). Developing serious games for cultural heritage: a state-of-the-art review. Virtual Reality, 14, 255-275. https://doi.org/10.1007/s10055-010-0177-3

Ayala-Enríquez, P., & Gallego-Salazar, D. (2019). Propuesta educativa para la formación ética y ciudadana en el nuevo modelo educativo del Tecnológico de Monterrey. En E. González-Esteban, J.C. Siurana, J.L. López-González & M. García-Granero (Eds.), Ética y democracia: desde la razón cordial (pp. 139-147). Comares. https://bit.ly/3vbR8jc

Batson, C., & Coke, J. (1981). Empathy: a source of altruistic motivation for helping? In J. P. Rushton & R.M. Sorrentino (Eds), Altruism and helping behavior: social, personality and developmental perspectives. LEA. https://bit.ly/3RR6imO

Bautista, O. (2001). La ética en los servidores públicos. Universidad Pedagógica Nacional. https://bit.ly/41AuLQs

Bautista, O. (2017). Fundamentos de la ética en el servicio público. Instituto Nacional de Administración Pública. https://bit.ly/3RSLDP8

Da Silveira, G. (2016). Jogos Digitais como Ferramenta Cultural: Uma proposta interdisciplinar [Conferencia]. XV Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital, Säoo Paulo, Brasil. https://bit.ly/3TzLKQS

Deutsch, F., & Madle, R. (1975). Empathy: Historic and Current Conceptualizations, Measurement, and a Cognitive Theoretical Perspective. Human Development, 18(4), 267-287. https://bit.ly/3NFUWjc

Escobar, M. R. (2023). Aprendizaje mediado por videojuegos: La potencialidad de Portal para el estudio del movimiento del plano [Tesis doctoral]. Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires, Argentina.https://bit.ly/3Z2CKpG

Escribano, F. (2012). Jóvenes y videojuegos, Estado del arte. Revista de Estudios de Juventud, 98, 9-22. http://bit.ly/3v7fgDn

Fernández, C. (2012). Los juegos de aventuras gráficas y conversacionales como base para el aprendizaje. Revista de Estudios de Juventud, 98, 101-117. https://bit.ly/3GSCyPY

Goldstein, J. (2005). Violent video games. En J. Raessens & J. Goldstein, Handbook of computer game studies (pp. 341-358). MIT Press. https://bit.ly/3UIfKdm

González-Sánchez, J. (2010). Jugabilidad. Caracterización de la experiencia del jugador en Videojuegos [Tesis doctoral]. Universidad de Granada, España. https://bit.ly/41AoYuc

Greene, J. D. (2002). The Terrible, Horrible, No Good, Very Bad Truth About Morality and What to Do About It. [Tesis doctoral]. Princeton University, Estados Unidos. https://bit.ly/4hCnaIV

Guanipa-Ramírez, L., Albites-Sanabria, J., Aldana-Zavala, J., & Colina-Ysea, F. (2019). Educación para la ciudadanía y la democracia: El equilibrio del poder. Iustitia Socialis, 4(6), 71-89. http://dx.doi.org/10.35381/racji. v4i6.290

Guanipa-Ramírez, L., & Angulo-Girardo, M. (2020). La identidad social en la educación: hacia una participación ciudadana. Desde el Sur, 12(1), 155-166. http://dx.doi.org/10.21142/des-1201-2020-0010

Hoffman, M. L. (1987). The contribution of empathy to justice and moral judgment. En N. Eisenberg & J. Strayer (Eds.), Empathy and its development (pp. 47-80). Cambridge University Press. https://doi.org/10.7551/mitpress/5782.003.0038

Kirkpatrick, J., & Schiltz, S. (7 de febrero de 2016). Review - This War of Mine. E-International Relations. https://bit.ly/4et0JmB

Labrador, E. (2015). Jugar con un propósito. En R.S. Contreras (Coord.). Repensemos el juego (pp. 55-60). Institut de la Comunicació. Universitat Autònoma de Barcelona. https://bit.ly/3TDoqld

López-Gómez, S., & Fernández-Lanza, S. (2023). Un estudio empírico sobre juegos serios para el cambio social. REIDOCREA, 12(10), 117-125. https://doi.org/10.30827/digibug.81002

Marengo, L., Imhoff, D., Godoy, J.C., Cena, M. & Ferreira, P. (2021). Videojuegos y socialización política, evaluación del potencial de los videojuegos para promover aprendizajes sociopolíticos. Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación. 130, 151-168. https://doi.org/10.18682/cdc.vi130.4896

Martín-del-Pozo, M., & Martín-López, J. L. (2015). Propuesta didáctica en torno a Habilidades para la Vida y videojuegos: Los Sims 2, Comunicación Efectiva y aprendizaje colaborativo. Press Button. Revista de videojuegos, 1, 90-126. https://bit.ly/3GVH9B3

Montada, L. (1993). Understanding oughts by assessing moral reasoning or moral emotions. En G. Noam & T. Wren (Eds.), The Moral Self (pp. 292-310). MIT Press. https://doi.org/10.23668/psycharchives.10235

Montenegro, J. (14 de febrero de 2018). This War of Mine: El conflicto entre el jugador y el individuo. Start. Videojuegos en perspectiva. https://bit.ly/3Z3Le05

Morales-Mora, J., & San-Cornelio-Esquerdo, G. (2016). La jugabilidad educativa en los serious games. Pautas para el diseño de videojuegos con un propósito educativo y de cambio social. Paperback, 10. https://bit.ly/3NGRnJc

Oceja, J., & González-Fernández, N. (2018). Videojuegos y aprendizaje. ¿Por qué la gamificación y los juegos educativos no son suficientes? En A. Torres-Toukoumidis & L. Romero-Rodríguez (Eds.), Gamificación en Iberoamérica. Experiencias desde la comunicación y la educación (pp. 55-70). Universidad Politécnica Salesiana. https://bit.ly/3H1Ep52

Oceja, J., & González-Fernández, N. (2020). Estudiantes universitarios y videojuegos: Cultura del medio percibida, uso y preferencias en función del género. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 28(66), 1-20. https://doi.org/10.14507/epaa.28.4181

Ochman, M. (2007). Alternativas teóricas de la participación ciudadana en las decisiones públicas. En F. Mariñez-Navarro (Comp.), Ciudadanos, decisiones públicas y calidad de la democracia (pp. 75-103). Limusa-EGAP. https://bit.ly/3twd9Zv

Ortiz-Colón, A., Jordán, J., & Agredal, M. (2018). Gamificación en educación: una panorámica sobre el estado de la cuestión [Gamification in education: an overview on the state of the art]. Educaçao E Pesquisa, 44, e173773. https://doi.org/10.1590/S1678-4634201844173773

Paredes-Otero, G. (2018). Los serious games como herramientas educo-informativas para el diseño de la conciencia social. En A. Torres-Toukoumidis & L. M. Romero-Rodríguez (Eds.). Gamificación en Iberoamérica. Experiencias desde la comunicación y la educación (pp. 303-327). Universidad Politécnica Salesiana. https://bit.ly/3H1Ep52

Peña, J., Hernández, J. F., Khan, S., & Cano, A. P. (2018). Game perspective-taking effects on players' behavioral intention, attitudes, subjective norms, and self-efficacy to help immigrants: The case of Papers, Please. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 21(11), 687-693. https://doi.org/10.1089/cyber.2018.0030

Pergerson, C. (2021). How This War of Mine Creates Empathy for Virtual Characters. ART 108: Introduction to Games Studies. San Jose State University. https://bit.ly/3O3MsSw

Planells-de-la-Maza, A. J. (2020). Los videojuegos como mundos ludoficcionales críticos: el caso de la crisis política española en el ocio digital móvil (2008-2015). Comunicación y Sociedad, 17, e7365. https://doi.org/10.32870/cys.v2020.7365

Ramírez-Rodríguez, Y., & Correa-Madrigal, O. (2021). Análisis Sistemático de la Jugabilidad en el Proceso de Desarrollo de Videojuegos. Revista Cubana de Ciencias Informáticas, 15, 286-305. https://bit.ly/41AsUes

Rorty, E. (1993). What it takes to be good. En G. Noam & T. Wren (Eds.), The Moral Self (pp. 28-55). MIT Press. https://bit.ly/3CkOsDn

Rubio-Méndez, M. (2012). Retos y posibilidades de la introducción de los videojuegos en el aula. Revista de Estudios de Juventud, 98, 118-134. https://bit.ly/48bdAay

Rusch, D. (2007). Case study: Emotional Design of the Videogame “Silent Hill - Restless Dreams”. Trabajo presentado en MIT5 Conference. https://bit.ly/3CqPAW7

Sampedro-Requena, B., & McCullin, K. (2015). Videojuegos para la inclusión educativa. Digital Education Review, (27), 122-137. https://doi.org/10.1344/der.2015.27.122-137

Schrier, K. & Gibson, D. (Eds.). (2010). Ethics and Game Design: Teaching Values through Play. IGI Global. https://doi.org/10.4018/978-1-61520-845-6

Schrier, K. (2017). Designing role-playing video games for ethical thinking. Educational Technology Research and Development. 65(4), 831-868. https://doi.org/10.1007/s11423-016-9489-7

Sedeño, A. (2010). Videojuegos como dispositivos culturales: las competencias espaciales en educación [Videogames as cultural devices: development of spatial skills and application in learning]. Comunicar, 34, 183-189. https://doi.org/10.3916/c34-2010-03-18

Shaw, A. (2010). What is Video Game Culture? Cultural studies and game studies. Games and Culture, 5(4), 403-424. https://doi.org/10.1177/1555412009360414

Sicart, M. (2010). Values between Systems: Designing Ethical Gameplay. En K. Schrier & D. Gibson (Eds.). Ethics and Game Design: Teaching Values through Play (pp. 1-15). Information Science Reference. https://doi.org/10.4018/978-1-61520-845-6.ch001

Sicart, M. (2011). Beyond choices: The design of ethical gameplay. International Journal of Gaming and Computer-Mediated Simulations, 1(3), 1-13. https://doi.org/10.4018/jgcms.2009070101

Sierra-Daza, M., Martín-del-Pozo M., & Fernández-Sánchez, M. R. (2023). Videojuegos para el desarrollo de competencias en Educación Superior. Revista Fuentes, 25(2), 228-241. https://doi.org/10.12795/revistafuentes.2023.22687

Švelch, J. (2010). The Good, The Bad, and The Player: The Challenges to Moral Engagement in Single-Player Avatar-Based Video Games. En K. Schrier & D. Gibson (Eds.), Ethics and Game Design: Teaching Values through Play (pp. 52-63). Information Science Reference. https://doi.org/10.4018/978-1-61520-845-6.ch004

Ureña, O.. (2022). Transitar por la ciudad de los Santos. Uso del videojuego Grand Theft Auto V (Rockstar Games, 2013) como posible recurso didáctico para la enseñanza de la seguridad vial en el contexto costarricense. Perspectivas, (25), 1-13. https://doi.org/10.15359/rp.25.6

Urquijo-Angarita, M.J. (2011). El ciudadano como agente. En P. Ayala & S. Leetoy (Coords.), Repensar la ciudadanía. Los desafíos de un nuevo pacto global (pp. 121-150). Tecnológico de Monterrey.. https://bit.ly/3GV6omW

Westheimer, J., & Kahne, J. (2004). What kind of Citizen? The politics of educating for democracy. Educational Research Journal, 41(2), 237-269. https://doi.org/10.3102/00028312041002237

Yee, N., & Bailenson, J. N. (2007). The Proteus Effect: The effect of transformed self-representation on behavior. Human Communication Research, 33(3), 271–290. https://doi.org/10.1111/j.1468-2958.2007.00299.x

Zagalo, N., Sicart, M., & Ferreira, E. (2015). Communication in Videogames: Editorial Note. Comunicação e sociedade (Braga.), 27, 13–16. https://doi.org/10.17231/comsoc.27(2015).2087